14.11.2014

מדוע התעקש אברהם שאשתו של יצחק תבוא מחרן ? כיצד זה קשור ללך לך שאמר הקב"ה לאברהם ? מתי נגמרה ההתנתקות של זרע אברהם מארצו וממולדתו ? ומה היה הכוח של לבן לעקור את הכל? ‏כ"א/חשון/תשע"ה


בס"ד

פרשת חיי שרה

מדוע התעקש אברהם שאשתו של יצחק תבוא מחרן ?  כיצד זה קשור ללך לך  שאמר הקב"ה לאברהם ?

מתי נגמרה ההתנתקות של זרע אברהם מארצו וממולדתו ? ומה היה הכוח של לבן לעקור את הכל? ‏כ"א/חשון/תשע"ה

בפרשה שלנו אומר אברהם אל אליעזר עבדו ללכת "אל ארצי ואל מולדתי"

בראשית פרק כד

(ג) וְאַשְׁבִּיעֲךָ בַּיקֹוָק אֱלֹהֵי הַשָּׁמַיִם וֵאלֹהֵי הָאָרֶץ אֲשֶׁר לֹא תִקַּח אִשָּׁה לִבְנִי מִבְּנוֹת הַכְּנַעֲנִי אֲשֶׁר אָנֹכִי יוֹשֵׁב בְּקִרְבּוֹ:

(ד) כִּי אֶל אַרְצִי וְאֶל מוֹלַדְתִּי תֵּלֵךְ וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה לִבְנִי לְיִצְחָק:

בפרשת לך לך דיברנו על המשימות שנתן הקב"ה למשה ופירשתי שמדובר שאברהם צריך להתנתק מארצו וממולדתו


וכאן אנו רואים שעדיין אברהם כשהוא מדבר עם אליעזר הוא אומר לו אל ארצי אל מולדתי כלומר הניתוק בן אברהם לארצו ומולדתו הוא לא 100%  עדיין יש איזה קשר בן אברהם ובין ארצו ומולדתו אם כך צריך לפרש שאברהם שולח את אליעזר למצוא אישה לבנו יצחק  בארצו ומולדתו כלומר עדיין יש קשר מסוים שצריך למתק אותו וזה עדיין חלק מהמשימה שלו להתנתק מהמקום שבו הוא הלך

וכך אנחנו רואים אצל יעקב בראשית פרק ל

(כה) וַיְהִי כַּאֲשֶׁר יָלְדָה רָחֵל אֶת יוֹסֵף וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל לָבָן שַׁלְּחֵנִי וְאֵלְכָה אֶל מְקוֹמִי וּלְאַרְצִי:

כלומר עדיין יש איזה קשר שצריך להתנתק ממנו סופית . וגם לאחר שיצחק התחתן עם רבקה עדיין נשאר הקשר, ויעקב צריך עדיין לקחת אישה מבנות לבן . וצריך לפרש שההתנתקות הסופית של זרע אברהם מארצו וממולדתי היה בברית שעשה יעקב עם לבן

בראשית פרק לא

(נב) עֵד הַגַּל הַזֶּה וְעֵדָה הַמַּצֵּבָה אִם אָנִי לֹא אֶעֱבֹר אֵלֶיךָ אֶת הַגַּל הַזֶּה וְאִם אַתָּה לֹא תַעֲבֹר אֵלַי אֶת הַגַּל הַזֶּה וְאֶת הַמַּצֵּבָה הַזֹּאת לְרָעָה:

ואני מפרש  שההתנתקות הסופית מארצו וממולדתו של אברהם הסתיים אצל יעקב בברית עם לבן וזה  התחלת התהליך של הקמת עם ישראל

דברים פרק כו

(ה) וְעָנִיתָ וְאָמַרְתָּ לִפְנֵי יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ אֲרַמִּי אֹבֵד אָבִי וַיֵּרֶד מִצְרַיְמָה וַיָּגָר שָׁם בִּמְתֵי מְעָט וַיְהִי שָׁם לְגוֹי גָּדוֹל עָצוּם וָרָב:

ואומר רש"י דברים פרק כו

ארמי אבד אבי - מזכיר חסדי המקום ארמי אובד אבי, לבן בקש לעקור את הכל, כשרדף אחר יעקב. ובשביל שחשב לעשות, חשב לו המקום כאלו עשה, שאומות העולם חושב להם הקדוש ברוך הוא מחשבה [רעה] כמעשה:

וירד מצרימה - ועוד אחרים באו עלינו לכלותנו, שאחרי זאת ירד יעקב למצרים:

כלומר  לאחר ההתנתקות הסופית של זרע אברהם מארצו וממולדתו של אברהם יכול יעקב לרדת מצרימה שזה תחילת התהוות של העם היהודי  . התחלת התהליך היה עם אברהם  , תחילת סוף התהליך היה הירידה למצרים שסופו יציאת מצרים וקבלת התורה ע"י עם ישראל . וניתן להבין כעט יותר טוב את הסכנה של לבן לקיום העם היהודי כי קיום העם היהודי תלוי היה בהתנתקות המוחלטת מבית לבן ואם זה לא היה קורה היה סכנת להיוצרות של העם היהודי ולכן נאמר שלבן בקש לעקור את הכול הוא ידע את היכולת שלו למנוע את ההתנתקות המוחלטת מארצו וממולדתו של אברהם כי זה תלוי ביכולת שלו למנוע מלקחת את בנותיו להינשא ליעקב.  וכדי להבין מה קשור נשואים לארצי ולמולדתי כתוב ויקרא פרק טז פסוק ו

וְהִקְרִיב אַהֲרֹן אֶת פַּר הַחַטָּאת אֲשֶׁר לוֹ וְכִפֶּר בַּעֲדוֹ וּבְעַד בֵּיתוֹ:

ואומר התלמוד בבלי מסכת יומא דף ב עמוד א

רבי יהודה אומר: אף אשה אחרת מתקינין לו, שמא תמות אשתו. שנאמר +ויקרא טז+ וכפר בעדו ובעד ביתו, ביתו זו אשתו.

 

כלומר אשתו זה הבית שלו . והבין אברהם שעדיין יש קשר מסוים שצריך לנתק מבית לבן והנשים של יצחק ושל יעקב יבואו מבית לבן  ולכן לא יכול להיות ניתוק מבית אביו וממולדתו ללא שהם יתחתנו עם הנשים הללו . רק אצל יעקב לאחר שהתחתן עם לאה ועם רחל ועזב את בית לבן יש ניתוק סופי מבית לבן שיצא לפועל סופית בהסכם שהיה בניהם להתנתקות מוחלטת מארצך וממולדתך ורק אז יכול להתחיל התהליך של הקמת עם ישראל .

וכמו שאמר הקב"ה לאברהם לך לך פעמים אנחנו רואים שגם אצל רבקה בשני פסוקים יש לך שני הליכות בכל פסוק בראשית פרק כד

(נח) וַיִּקְרְאוּ לְרִבְקָה וַיֹּאמְרוּ אֵלֶיהָ הֲתֵלְכִי עִם הָאִישׁ הַזֶּה וַתֹּאמֶר אֵלֵךְ:

 (סא) וַתָּקָם רִבְקָה וְנַעֲרֹתֶיהָ וַתִּרְכַּבְנָה עַל הַגְּמַלִּים וַתֵּלַכְנָה אַחֲרֵי הָאִישׁ וַיִּקַּח הָעֶבֶד אֶת רִבְקָה וַיֵּלַךְ:

 

וזה מרמז לנו על הקשר של הציווי של הקב"ה לאברהם לך לך להליכה של רבקה ליצחק 

 

 

 

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה