7.10.2014

בריאת העולם בתשרי או בניסן ? יש אומרים שאלו ואלו דברי אלוהים חיים . מה הקשר של בריאת העולם לסוכות ? וסוכות כתיקון לאומות העולם נכתב ע"י עוזי אלמגור ‏י"ג/תשרי/תשע"ה


בס"ד

בריאת העולם בתשרי או בניסן ? יש אומרים שאלו ואלו  דברי אלוהים חיים . מה הקשר של בריאת העולם לסוכות ?  וסוכות כתיקון  לאומות העולם נכתב ע"י עוזי אלמגור ‏י"ג/תשרי/תשע"ה

 

בתלמוד בבלי מסכת ראש השנה דף י עמוד ב  יש מחלוקת מתי נברא העולם

תניא, רבי אליעזר אומר: בתשרי נברא העולם, בתשרי נולדו אבות, בתשרי מתו אבות, בפסח נולד יצחק, בראש השנה נפקדה שרה רחל וחנה, בראש השנה יצא יוסף מבית האסורין, בראש השנה בטלה עבודה מאבותינו במצרים, בניסן נגאלו, בתשרי עתידין ליגאל. רבי יהושע אומר: בניסן נברא העולם, בניסן נולדו אבות, בניסן מתו אבות, בפסח נולד יצחק, בראש השנה נפקדה שרה רחל וחנה, בראש השנה יצא יוסף מבית האסורין, בראש השנה בטלה עבודה מאבותינו במצרים, בניסן נגאלו, בניסן עתידין ליגאל.

אנו רואים שהלשון של רבי אליעזר שבתשרי עתידין ליגאל כלומר לא בראש השנה אלה בתשרי . ורבי יהושוע אומר בניסן עתידין להגאל

אומר השל"ה מסכת פסחים פרק תורה אור

ובמסכת ראש השנה (י ב) פליגי, רבי אליעזר סבירא ליה בתשרי נברא העולם, ורבי יהושע* סבירא ליה בניסן נברא העולם. ודברי שניהם אמת, כי בתשרי נברא העולם, ונתחדש יש מאין, אבל זה לא נודע ונתפרסם לרבים, והאומות מכחישים בו, ואומרים שהעולם כמנהגו נוהג מעולם ועד עולם. אמנם בניסן נתגלה חידושו, דהיינו לכל האותות והמופתים אשר עשה משה במצרים בשידוד המערכת והירוסו בשעה שהיתה המערכת בתכליתו המובחר, שהוא מזל טלה, שהוא ראשון לכל המזלות והוא הכבוד, והשר שלו הוא הכבוד משרים של מעלה. וראו כל העולם כי אלהי האלהים ואדון האדונים אשר חדשם יש מאין, על כן בידו היכולת להרסם ולשדדם, ועת לבנות, הכל כפי רצונו ברוך הוא. הרי שחידוש העולם שהיה בתשרי, נודע ונתפרסם ביניהן.

וגם אומר אור החיים בראשית פרק א

טז) עוד ירמוז על פי מה שנחלקו רז"ל (ר"ה י ב) אחד אמר בתשרי נברא העולם ואחד אמר בניסן נברא העולם, ונראה לי כי אלו ואלו דברי אלהים חיים

וגם נאמר בדף על הדף ראש השנה דף יא עמוד א

והוסיף ע"ז הרה"ג ר' יצחק ארי' ארליך שליט"א, דהנה ידוע מה שכתבו המקובלים ששתי השיטות הם אמת, וע"כ יש לומר דמסדר ההגדה לא נסתפק ועל כן קאמר בשתי השיטות, אלא גם הוא ידע ששתי השיטות אמת, ועל כן נקט בדבריו כשניהם.

ומתוך המחלוקות הזאת וההבנה שאלו ואלו דברי אלהים חיים ננסה להבין את המשמעות של חג הסוכות  כחלק ממהלך  של בריאת העולם ונשתמש ביסודות שכבר שהבאתי במאמרים אחרים

לפי ההבנה שלי בריאת העולם במעשה בראשית היית בחודש תשרי. האדם הראשון נברא בראש השנה

דברים רבה (ליברמן) פרשת דברים

א"ר אלעזר בכ"ה באלול נברא העולם, נמצא אדם הראשון נברא בר"ה שבא ביום הששי. א"ר יהודה בשעה ראשונה עלה במחשבה, בשניה נמלך, בג' כנס עפרו, בד' עשאו גולם, בה' רקמו, בו' נפח בו נשמה, בז' העמידו על רגליו, בח' הכניסו לג"ע, בט' צוהו, בי' חטא, בי"א נדון, בי"ב נתגרש, בא ליתן לו איפוסין, שא"ל כי ביום אכלך ממנו מות תמות +בראשית ב' י"ז+, וראה שהיה בראש השנה וריחם עליו ונתן עליו דימוס. א"ל הקדוש ברוך הוא, חייך, כשם שמחלתי לך דימוס, כך אני מוחל לבניך ביום הזה, בר"ה, שנא' ביום הז', הוי לעולם ה' דברך נצב בשמים וגו'.

ראש השנה זה היום שבו היה את הדין של האדם הראשון ולכן זה היה הדין הראשון שקיים הקב"ה בבני האדם . האדם הראשון היה בן נח . יש מחלוקת מתי נתן הקב"ה  את שבע מצוות בני נח האם לאדם הראשון לאחר החטא שלו או לאחר המבול . בכל מקרה גם אם נגיד ששבע מצוות בני נח ניתנו לאחר המבול שבע מצוות בני נח לפני המבול היו מצוות טבעיות שבני נח היו מחויבים לעשות על פי השכל הישר. לפני המבול כל עבירה של אדם היית משנה את המציאות כלומר כל אדם ראה במוחש את התוצאה של העבירה שלו וגם אם לא היה מחייב בדין היה מחויב מבחינת השכל לעשות את אותם מצוות

כתוב בבראשית פרק ו

(יא) וַתִּשָּׁחֵת הָאָרֶץ לִפְנֵי הָאֱלֹהִים וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ חָמָס:

פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) בראשית פרשת נח פרק ו סימן יב

כי השחית כל בשר, מלמד שאפילו החיות והבהמות והעופות קלקלו, שהיו באין מין על שאינו מינו,

ואז החליט הקב"ה לגלגל את העולם חזרה לתוהו ובוהו והביא את המבול כלומר גילגול העולם למצב של תוהו ובוהו כלומר למצב שהיה לפני תחילת העולם ובריאת העולם מחדש

אומר צרור המור בראשית פרק ב

בענין שבזה כפרו בבריאת העולם וכחשו בה' ויאמרו לא הוא. ולכן רצה השם להשחית הארץ בענין שידעו כי יוצר הכל הוא. והוא בראה והוא יכול להפכה תהו ובהו. וזהו וירא ה' כי רבה רעת האדם בארץ שנסתכל ה' בחטאם ורעתם שהיתה בארץ והיו מכחישים בבריאתה וחושבין על ה' תועה וזהו וכל יצר מחשבות לבו רק רע כל היום. ולכן אמר ותשחת הארץ וכן והנה נשחתה. וכן והנני משחיתם את הארץ שהיא גרמה להם לחטוא כמאמרם ז"ל ואבדתם מהרה מעל הארץ הטובה כי טובתם גרמה לכם לחטוא כאומרו וישמן ישורון ויבעט. ולכן רצה השם להביא מבול ממים לחזור העולם תהו ובהו כמו שהיה מתחילה שהיה העולם מכוסה ממים עד שאמר יקוו המים.

לאחר המבול נתן הקב"ה לכל הדעות את שבע מצוות בני נח  אבל בני נח לא קבלו את המצוות

כתוב בתלמוד בבלי מסכת עבודה זרה דף ב עמוד ב

מיד אומר להם הקדוש ברוך הוא: הראשונות ישמיעונו, שנא': +ישעיהו מג+ וראשונות ישמיענו, שבע מצות שקיבלתם היכן קיימתם! ומנלן דלא קיימום? דתני רב יוסף: +חבקוק ג+ עמד וימודד ארץ ראה ויתר גוים, מאי ראה? ראה ז' מצות שקבלו עליהן בני נח ולא קיימום, כיון שלא קיימום עמד והתירן להן.

כלומר יש להגיד שגם הבריאה החדשה של העולם לא הועילה  ובני נח  לא קבלו עליהם את שבע מצוות בני נח והקב"ה ויתר לבני נח על המצוות  .אבל התורה נבראה אלפים שנה לפני בריאת העולם והעולם נברא על פי התורה שיר השירים רבה (וילנא) פרשה ה

א [יא] ראשו כתם פז, ראשו זו התורה, שנא' (משלי ח') ה' קנני ראשית דרכו, ר' חוניא בשם ריש לקיש שני אלפים שנה קדמה התורה לברייתו של עולם מה טעם (שם /משלי ח'/) ואהיה אצלו אמון ואהיה שעשועים יום יום, ויומו של הקדוש ב"ה אלף שנים

וכדי שיתקיים העולם בני האדם או חלק מהם צריכים לקבל את התורה כי היא תנאי בבריאה

מדרש תנחומא (ורשא) פרשת יתרו סימן יד

את מוצא כשבקש הקדוש ברוך הוא ליתן את התורה לישראל החזירה על כל האומות ולא קבלוה בקש להחזיר העולם למדידת מימיו שנאמר (חבקוק ג) עמד וימודד ארץ ראה ויתר גוים כיון שקבלוה ישראל נתיישב העולם לפיכך וידבר אלהים.

אי קבלת שבע מצוות בני נח גרם לכך שהקב"ה ויתר לאומות העולם על שבע מצוות בני נח לא לגבי עונש אלה לגבי שכר אבל בכל מקרה העולם לא יכול להתקיים ללא קבלת תורה ולכן חיזר הקב"ה אחרי כל אומות העולם אבל רק עם ישראל  היה מוכן לקבל את התורה . ולכן לדעתי החליט הקב"ה לברא את העולם מחדש אבל עם תנאי של קבלת התורה כתנאי לקיום העולם התנאי בבריאה היה קיים אבל לא ניתן לקבל את התורה ללא התנאי הזה כלומר מי שמקבל עליו את התורה חייב לקבל על עצמו שהוא מקבל את התנאי הזה  . כלומר לא היה מספיק שעם ישראל יקבל עליו את התורה אלה יקבל ויבין שקבלת התורה הוא תנאי בקיום העולם . כלומר התנאי שהיה קיים לפני בריאת העולם התקבל ע"י  עם ישראל בקבלת התורה . ולכן כתוב שכפה הקב"ה על עם ישראל הר כגיגית . ובבלי מסכת עבודה זרה דף ב עמוד ב

דכתיב: +שמות יט+ ויתיצבו בתחתית ההר, ואמר רב דימי בר חמא: מלמד שכפה הקדוש ברוך הוא הר כגיגית על ישראל, ואמר להם: אם אתם מקבלין את התורה - מוטב, ואם לאו - שם תהא קבורתכם!

ואומר צרור המור שמות פרשת בא

עד שלזה אנו אומרים אלו עשר מכות הביא הקדוש ברוך הוא על המצריים. וכן הן שקולות כנגד עשרה מאמרות שנברא בהם העולם. וכן על אלו עשר מכות נתקיים העולם ונתחדש כמבראשית.

ואמר שם משמואל ויקרא פסח

והנה ידוע במדרשים שעשר מכות למצרים הי' להם ביטול עשרה מאמרות שבהם נברא העולם, היינו רוחניות המאמרים, ולעומתם נפתח לישראל רוחניות העשרה מאמרות, והי' נחשב להם כבריאה חדשה כמו בריאת העולם,

כלומר החידוש של יציאת מצרים שזה בריאה חדשה של העולם . לאחר הבריאה במעשה בראשית והחרבת העולם במבול ובריתו מחדש ולאחר שלא קבלו בני נח את המצוות בורא הקדוש ברוך הוא את העולם מחדש אבל הבריאה הזאת נעשית עם התנית קבלת התורה על ידי עם ישראל .

החרבת העולם זה נעשית ע"י עשר המכות שמגלגל את העולם חזרה למצב של בראשית

ובריאת העולם מחדש זה יציאת מצרים . כלומר העולם בבראשית נברא בתשרי . במבול הקב"ה החריב את העולם וברא אותו מחדש אבל אומות העולם לא קבלו עליהם את שבע מצוות בני נח ולכן צריך היה הקב"ה להחריב את העולם מחדש ולברא אותו אבל הפעם עם תנאי של קבלת התורה כתנאי לקיום העולם וזה מעמד הר סיני שהתחיל בספירת העומר .  סה"כ 7 ימים ארוכים שכל יום מתחלק לשבע . כלומר בריאת העולם מחדש בשבע ימים ארוכים שבסיומו ביום החמישים קיבלו את התורה .

גם לאחר שעם ישראל קבל את התורה העולם לא הגיע לתיקונו עדיין יש את אומות העולם שנמצאים במצב של קלקול. כי הם נמצאים במצב שהקב"ה ויתר על המצוות שלהם .  תיקון העולם מחדש כולל את כל העולם כולו גם את אומות העולם וזה הסוד של חודש תשרי .

חודש ניסן זה תיקון של עם ישראל בלבד ללא אומות העולם אבל חודש תשרי לאחר בריאת העולם מחדש בניסן הוא תיקון של כל העולם כולו כולל אומות העולם .

בראש  השנה נידון כל העולם כולו . ביום הכיפורים זה גמר התיקון של עם ישראל ורק לאחר שנגמר התיקון של עם ישראל מגיע  סוכות שהוא  גמר התיקון של אומות העולם בהושענה רבה . ושמיני עצרת  חוזר לתיקון של  עם ישראל לאחר שגם ישראל מתוקן וגם אומות העולם מתוקנות

ובעזרת השם בלי נדר ארחיב על התהליך של ראש השנה יום הכיפורים וסוכות  ושמינית עצרת כתהליך אחד  ארוך של תיקון העולם על זה נאמר "בתשרי עתידין ליגאל"

 

 

 

 

 

,

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה