24.10.2014

פרשת נח האדם הראשון לא פגם בדגים אז למה יש לנו היתר לאכול דגים ? מה התיקון באכילת דג ? למה לא צריך לשחוט את הדגים ? והאם שיבוא אליהו יהיה אסור לנו לאכול דגים ? ‏ל'/תשרי/תשע"ה


בס"ד

פרשת נח

האדם הראשון לא פגם בדגים אז למה יש לנו היתר לאכול דגים ?  מה התיקון באכילת דג ? למה לא צריך לשחוט את הדגים ? והאם  שיבוא אליהו יהיה אסור לנו לאכול דגים ? ‏ל'/תשרי/תשע"ה

במאמר שכתבתי בפרשת בראשית הבאתי מהלך על התהליך של ההיתר לאכול עשב,להשתמש בבעלי החיים ,בשר,דגים ובסופו של המהלך  כתבתי

"למסקנה כל ההיתר של האדם להשתמש בעולם גם בצומח בעשב  השדה או בחי זה בגלל היכולת שלו לתקן מה שקלקל . לתקן את עצמו ,את האדמה, ואת חית השדה ויש לו את הידע הזה לפני שקלקל. והאדם צריך לחזור ולעשות את רצון השם את המצוות שנתן לו הקב"ה לתקן חזרה את מה שקלקל  ואז השפע ירד לעולם ,והעולם יחזור לעולם של גן עדן ואז יחזור האדם לאכול רק מפרי העץ  ".
http://divreytora-t-o.blogspot.co.il/2014/10/blog-post_89.html

יש לי קושיה על המהלך : למה התיר הקב"ה לאכול את הדגים הרי האדם לא קלקל את הדגים ואז לכאורה אין באכילה שלהם כל תיקון וזה לא מתאים למהלך שההיתר של האכילה של כל מאכל חוץ מפרי העץ זה לעשות תיקון במה שקלקל האדם והתירוץ שלי לדבר  שאומנם האדם הראשון לא קלקל בדגים ואכן הדגים לא הושמדו במבול כמו בחיות ובעשב אבל צריך להגיד שהיה השפעה חיצונית על הדגים של מעשה האדם הראשון והשפעה זו שהיא השפעה חיצונית צריכה תיקון

וכתוב בתלמוד בבלי מסכת שבת דף קח עמוד א

בעא מיניה מר בריה דרבינא מרב נחמן בר יצחק: מהו לכתוב תפילין על גבי עור של דג טהור? - אמר לו: אם יבא אליהו ויאמר. מאי אם יבא אליהו ויאמר? אילימא אי דאית ליה עור אי דלית ליה עור - הא חזינן דאית ליה עור! ועוד, התנן: עצמות הדג ועורו מצילין באהל המת! - אלא: אם יבא אליהו ויאמר אי פסקא זוהמא מיניה, אי לא פסקא זוהמא מיניה.

כלומר יש זוהמה בעור של הדג שזה זוהמה חיצונית בלבד  ואני רוצה להגיד שזה הזוהמה שנגרמה ע"י חטא האדם הראשון ואפשר להגיד שסימן הטהרה של דג הוא חיצוני בלבד וזה קשקשת שהוא לא דבר פנימי זה דבר חיצוני וזה דבר שמולבש על הדג וניתן להוריד אותו .לכן לשיטתי חטא הדם הראשון לא פגם בדגים הוא גרם לזוהמה חיצונית ולכן באופן עקרוני לא היה צריך לאכול את הדגים כי אין בהם תיקון אבל באופן מעשי יש להם זוהמה חיצונית וע"י מאכל של הדגים מתקנים זוהמה חיצונית זו

תלמוד בבלי מסכת נדה דף נא עמוד ב

גמ'. כל שיש לו קשקשת - דג טהור, יש שיש לו סנפיר ואין לו קשקשת - דג טמא. מכדי, אנן אקשקשת סמכינן, סנפיר דכתב רחמנא למה לי? אי לא כתב רחמנא סנפיר, הוה אמינא: מאי קשקשת דכתיב - סנפיר, ואפילו דג טמא - כתב רחמנא סנפיר וקשקשת. והשתא דכתב רחמנא סנפיר וקשקשת מנלן דקשקשת לבושא הוא - דכתיב +שמואל א' י"ז+ ושריון קשקשים הוא לבוש, ולכתוב רחמנא קשקשת ולא בעי סנפיר! א"ר אבהו, וכן תנא דבי רבי ישמעאל: +ישעיהו מ"ב+ יגדיל תורה ויאדיר.

וכמו כן צריך להגיד שלא צריך שחיטה בדגים כי שחיטה זה חלק מתיקון פנימי בבהמה או בעוף אבל בדג שזה רק זוהמה חיצונית לא צריך שחיטה . ואכן בשחיטה של בהמה או עוף צריך לבדוק את החלקים הפנמיים כדי לדעת האם הבהמה או העוף הם כשרים  כלומר הפגם שנעשה בחיות זה פגם פנימי ולכן מצריך תיקון ע"י שחיטה ולכן צריך להגיד שיש שני תיקונים בחיות ובעוף אחד זה השחיטה והשני זה האכילה .

ראיה נוספת שמאכל בשר או עוף זה תיקון מופיע בתלמוד בבלי מסכת פסחים דף מט עמוד ב

עם הארץ אסור לאכול בשר (בהמה) שנאמר +ויקרא יא+ זאת תורת הבהמה והעוף כל העוסק בתורה - מותר לאכול בשר בהמה ועוף, וכל שאינו עוסק בתורה - אסור לאכול בשר בהמה ועוף.

כלומר מי שעוסק בתורה ועושה את המצוות יכול לתקן מה שקלקל אבל מי שלא עושה את המצוות לא יכול לתקן.   תיקון לא יכול להיעשות ע"י דבר מקולקל . ואולי במאמר מוסגר צריך להגיד שמה שאנו רואים שעולם שיש התגברות של צמחונות זה דבר מבורך כי מי שהוא לא בכלל עושי המצוות עדיף שלא יקלקל יותר ויוכל צמחים בלבד .

ולכן גם סימני הטהרה של בהמה הם גם חיצוניים וגם פנימיים ושל הדג רק חיצוני

ויקרא פרק יא

(ג) כֹּל מַפְרֶסֶת פַּרְסָה וְשֹׁסַעַת שֶׁסַע פְּרָסֹת מַעֲלַת גֵּרָה בַּבְּהֵמָה אֹתָהּ תֹּאכֵלוּ:

מפרסת פרסה זה חיצוני שסעת שסע זה חיצוני מעלה גרה זה פנימי

וכותב בדף על הדף קידושין דף יג עמוד א

בספר ישמח משה (פרשת נח) כתוב - כי לפעמים צדיקים שפגמו בעוונות קלים מתגלגלים בדגים. לא כן צדיקים גמורים כגון חנוך ומשותלח שחיו באותו זמן שלא באו לידי גלגול כלל. והדגים שבאותו זמן לא היה בהם שום נשמה הצריכה תיקון, ולא היה עליהם שום גזירה. מה שאין כן עכשיו, כשצדיקים חוטאים מתקלקלין בדגים, כי בעידנא דריתחא מענישים גם על עבירות קלות "וגם דגי הים יאספו".

ומובן מזה שצדיקים מתגלגלים בדגים כי הדג הוא טהור אומנם יש לו חיסרון של זוהמה אבל זה דבר חיצוני ולא פנימי ולכן החי הטב ביותר להתגלגל בו .

למסקנה האדם הראשון לא פגם בדגים ע"י החטא ולכן אין תיקון באכילת דגים אבל ההשפעה החיצונית של החטא על הדגים גרמה לזוהמה בדגים ולכן יש תיקון באכילת דגים , בנוסף בגלל שאין פגם פנימי בדגים לא צריך לשחוט את הדג ונשמתם של צדיקים מתגלגלים בדגים בגלל המעלה שלהם ולכן יש סיבה נוספת לאכול דגים . ושיגיע אליהו ויגיד לנו שנפסקה הזוהמה מהדגים אולי יהיה אסור לאכול את הדגים

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה