14.4.2014

חג הפסח היום הראשון של פסח זה תחילת בריאת העולם מחדש ? מה ההבדל בין רוח אלוקים מרחפת על פני המים של בראשית ל ויהי בחצי הלילה ? ומה הקשר לרוח צפונית ? ‏י"ד/ניסן/תשע"ד


בס"ד

חג הפסח  היום הראשון של פסח זה תחילת בריאת העולם מחדש ? מה ההבדל בין רוח אלוקים מרחפת על פני המים של בראשית ל ויהי בחצי הלילה ? ומה הקשר לרוח צפונית ?  ‏י"ד/ניסן/תשע"ד

שמות פרק יב

(כט) וַיְהִי בַּחֲצִי הַלַּיְלָה וַיקֹוָק הִכָּה כָל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ עַד בְּכוֹר הַשְּׁבִי אֲשֶׁר בְּבֵית הַבּוֹר וְכֹל בְּכוֹר בְּהֵמָה:

תלמוד בבלי מסכת יבמות דף עב עמוד א

ת"ר: כל אותן ארבעים שנה שהיו ישראל במדבר, לא היה יום שלא נשבה בו רוח צפונית בחצי הלילה, שנא': +שמות י"ב+ ויהי בחצי הלילה וה' הכה כל בכור וגו'. מאי תלמודא? הא קמ"ל, דעת רצון מילתא היא.

פרוש : ויהי בחצות הלילה בלילה של יום ראשון של פסח הכה הקב"ה בבכורים של מצרים וזה הזמן של רוח צפונית לנשוב והיה זה עת רצון .

תלמוד בבלי מסכת ברכות דף ג עמוד ב

 דאמר רב אחא בר ביזנא אמר רבי שמעון חסידא: כנור היה תלוי למעלה ממטתו של דוד, וכיון שהגיע חצות לילה בא רוח צפונית ונושבת בו ומנגן מאליו, מיד היה עומד ועוסק בתורה עד שעלה עמוד השחר.

ונראה לפרש שרוח צפונית היא רוח שמביאה עת רצון ולכן זה הזמן לעסוק בתורה וזה מה שדויד המלך היה עושה .

ובו נבין איזה רוח היית מנשבת בבריאת העולם בבראשית ?

תרגום יונתן בראשית פרשת בראשית פרק א פסוק ב

(ב) וְאַרְעָא הֲוַת תַּהֲיָיא וּבַהֲיָיא צַדְיָא מִבְּנֵי נַשׁ וְרֵיקַנְיָא מִן כָּל בְּעִיר וַחֲשׁוֹכָא עַל אַפֵּי תְהוֹמָא וְרוּחַ רַחֲמִין מִן קֳדָם יְיָ מְנַתְבָא עַל אַנְפֵּי מַיָא:

פרוש : רוח אלוקים מרחפת על פני המים הייתה רוח מן קדם כלומר רוח מזרחית

ואומר רש"י במדבר פרק ב

(ג) קדמה - לפנים הקרויה קדם, ואיזו זו, רוח מזרחית. והמערב קרוי אחור:

ואומר החזקוני בראשית פרק א

רוח ארבע רוחות מנשבות בכל יום. מן הבקר עד חצי היום רוח מזרחי והוא חם ולח משם עד הערב רוח דרומית והוא חם ויבש ומשם עד חצי הלילה רוח מערבי והוא קר ולח משם עד הבקר רוח צפוני קר ויבש.

פירוש בבראשית העולם נברא בסימן בוקר ראשון ולכן היה זה ברוח מזרחית ובפסח בריאת העולם מחדש היא בסימן לילה ברוח צפונית .

רוח מזרחית  שנשבה ביום הראשון של הבריאה .וביום הראשון של פסח שלפי המהלך שהבאנו בפרשת אחרי מות ומצורע זה היום הראשון לבריאה מחדש של העולם . ויש לומר שרוח הצפונית זה כנגד רוח אלוקים מרחפת על פני המים של הבריאה מחדש אבל הפעם זה לא רוח מזרחית  זה רוח צפונית זה לא בוקר זה לילה וזה ההתקדמות בבריאה . ויש להבין למה שינה הקדוש ברוך הוא את הבריאה מחדש עם רוח אחרת כלומר רוח צפונית

ויקרא רבה (וילנא) פרשת צו פרשה ט

א"ר יוסי בשם רבי בנימין בר לוי לפי שבעולם הזה בזמן שרוח דרומית מנשבת אין רוח צפונית מנשבת ובזמן שרוח צפונית מנשבת אין רוח דרומית מנשבת אבל לעתיד לבא אמר הקדוש ברוך הוא אני מביא ארגסטס בעולם שמשמשות בו שתי רוחות הה"ד (שם /ישעיהו/ מג) אומר לצפון תני ולתימן אל תכלאי הביאי בני מרחוק ובנותי מקצה הארץ אמר רבי יוחנן למדתך תורה דרך ארץ שאין חתן נכנס לחופה אלא א"כ נותנת לו כלה רשות הה"ד (שיר /השירים/ ד) יבוא דודי לגנו ויאכל פרי מגדיו ואח"כ באתי לגני אחותי כלה.

כלומר הבריאה החדשה שעשה הקב"ה ביום הראשון של פסח זה שינוי של הבריאה כדי שהעולם יתחדש עם בריאה שרוח צפונית נושבת בה כי לעתיד לבא הקב"ה ישנה את העולם ושני הרוחות ינשבו ביחד ולא לחוד  . וצריך להגיד שרוח צפונית זה הרוח שדויד למד איתה את התורה כי הבריאה מחדש של העולם לפי היסוד שהעמדנו בעבר זה בריאה עם תנאי של קבלת התורה . הבריאה בבראשית היית ללא תנאי זה והעולם היה יכול לקבל את שבע מצוות בני נח והיה לו אפשרות לא לקבל ועדיין העולם יכל להתקיים אבל לאחר שהעולם נברא מחדש מפסח עד מתן תורה עם תנאי של קבלת התורה נוצר מצב חדש שבו אם אין תורה העולם לא יתקיים . ולכן נברא העולם מחדש עם רוח צפונית .

ואומר רש"י מסכת בבא בתרא דף כה עמוד א

רוח צפונית מנשבת עם כל אחת - מהרוחות לפי שהיא רכה ומתוקה וצלולה כדאמר ביבמות (דף עב) וממתקתן.

פרוש רוח צפונית שבו נברא העולם מחדש נותן לנו את היכולת ללמוד תורה כדי לקיים את העולם . ולעתיד לבא הקב"ה יברא את העולם מחדש ששני הרוחות ינשבו בו .

 

וזה היסוד עליו מדבר ליקוטי מוהר"ן תורה ח

וזח בחי' (ברכות ג' ע"ב) רוח צפונית המנשבת בכנור של דוד, כי כנור של דוד היה של חמש נימין, כנגד חמשה חומשי תורה. ורוח צפון שהיתה מנשבת בו, הוא בחי' ורוח אלקים מרחפת על פני המים הנ"ל. כי רוח צפון, הוא בחי' הרוח הצפון בלבו של אדם(א), שהוא בחי' הרוח חיים  .

ולסיכום המעלה של יום ראשון של פסח זה בחינת בריאה מחדש של העולם והיום הראשון של פסח הוא בחינת תחילת הבריאה ורוח אלוקים מרחפת על פני המים אבל הפעם זה לא בריאה עם רוח מזרחית שזה בסימן בוקר זה עם רוח צפונית בסימן לילה ובסימן רוח שנותנת לנו את היכולת ללמוד תורה ולקיים את העולם כפשוטו . וזה תחילת המסע של ספירת 49 יום כדי להגיע ליום החמישים שבו נקבל את התורה והקב"ה יכניס אותנו לשער החמישים .

 

 

 

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה